Stoupající počet odkladů tvoří
mnohdy začarovaný kruh. Mnozí rodiče by svého šestiletého potomka
poslali do školy rádi, ale při představě spolužáků o 1 rok starších
často zaváhají. Pokud se ve třídě sejde více " odkladových
" dětí, může skutečně nastat problém. Okolo sedmého či osmého
roku jde dětem čtení daleko lépe a nezkušená učitelka u šestiletých
žáčků často mylně diagnostikuje dyslexii. A přitom jsou třeba
stejně schopné jako o rok starší spolužáci.
Zbytečný odklad však také
není řešení. Znamená nejen ztrátu času, ale i promarnění doby,
kdy se dítě do školy těší, je motivováno a z hlediska vývoje je též
připraveno.Odklady skrývají i budoucí problémy.Děti, které nastoupí
do školy v necelých osmi letech, budou jednou maturovat až ve dvaceti
letech.Tento rok může chybět i ve studiu na vysoké škole.
Učitelé většinou odklady
vítají hlavně u šestiletých chlapců narozených v letních měsících.
Opožděný vývoj chlapců v tomto věku potvrzují i odborníci. Tito
chlapci dozrávají v průměru o půl roku později.
Důležitá je rovněž sociální
zralost a schopnost soustředění. Pokud vaše dítě nevydrží sledovat
večerníček v klidu, neustále odbíhá, přelézá židli, rozsype
kostky, čekají ho ve škole skutečné problémy.Zde by opravdu rodiče
měli odklad zvážit. Stejně tak u dítěte, které na sebemenší
nezdar reaguje pláčem nebo hysterickým výbuchem.
|